2012/03/02

Buzz Rickson's Genuine Wear, air force, army and navy inspirerat...

Mycket av det bästa när det gäller kläder inspirerade av det militära, workwear och andra plagg med retrostuk, tillverkas i dag i Japan. Japanska klädskapare var tidigt ute inom denna nisch, och deras höga kvalitet när det gäller tillverkning och material, samt deras omsorg om alla detaljer gör att deras nutida rykte är helt välförtjänt. Bland dessa tillverkare har jag några personliga favoriter som jag tänker ta upp i ett antal inlägg, och jag börjar med Buzz Rickson's.

Tyvärr så finns det en liten nackdel genom att de tillverkas i Japan för främst den inhemska marknaden, och det gäller storlekarna. Det är inte ovanligt att de största storlekarna oftast bara är L, inte XL eller XXL. När det gäller skor är det inte ovanligt att den största storleken är den amerikanska storleken 9,5 som motsvarar 43,5 i europeiskt mått. Så är fallet med en av mina favoritskor här under, nämligen deras modell Civilian Brogue Chukka Boot. Hade den tillverkats i storlek 45, så hade jag slagit till direkt utan att tveka en sekund.
Men nu när flera av dessa japanska tillverkare fått upp ögonen för USA och Europa som marknad, kan man hoppas att de även börjar tillverka skor och kläder i större storlekar.

Från Buzz Rickson's har jag tagit upp några få plagg och skor, men om du klickar på länkarna i slutet av inlägget så hittar du ett större sortiment att välja bland.

Buzz Rickson's N1 Deck Jacket



Buzz Rickson's Civilian Brogue Chukka Boot

Buzz Rickson's Chukka Boot finns även i svart/brunt.

Buzz Rickson Parachute Jumper Jacket Model-41

Buzz Rickson's Aviation Associates Olive Drab Boot










BuzzRickson's Japan
BuzzRickson's Europa
I Sverige hittar du delar av Buzz Rickson's sortiment hos Mr Mudd and Mr Gold

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar