2012/03/25

Rakuten Japan - En bra site för vintage och retrojunkies och för workwear...

Ett av de bästa ställena att surfa efter snygga bra kläder, workwear och plagg för retrojunkies är utan tvekan Rakuten i Japan eller deras engelskspråkiga site Rakuten. Man får dock vara beredd på att det kan vara litet tidsödande, särskilt om man som jag är en XL (XL är ovanligt hos flera tillverkare). Är du däremot en small, medium eller large, är det bara att gratulera till utbudet du har att välja på.

Jag har en måttlista bredvid datorn med alla mina viktiga klädesmått så att jag snabbt kan kolla om det finns i min storlek  (ibland kan man ha tur), och för att det skall gå ytterligare litet snabbare har jag lagt upp direktlänkar till de bättre och mer välsorterade japanska butikerna. Jag har även en lista med namn på klädmärken, så att jag snabbt kan söka igenom Rakuten och de olika butikerna. Några av dessa märken är Pherrow's, Acoustic, OC Style, Freewheelers, Cushman, John Lofgren & Co, Cheswick, Houston, John Bull, Indian, Avirex och Needles. Jag vet inte om alla av dessa märken är japanska (Nigel Cabourn är inte det), men dom har dock en bra marknad och sortiment i Japan. Vill du börja kolla runt och handla på Rakuten så föreslår jag att du gör detsamma.

Utbudet är som sagt enormt, med massor av klädmärken och plagg och med varierande priser. De bättre japanska märkena är dock inte direkt billiga, och med tanke på frakt/tull och moms kan det sticka iväg en del.

Här under följer en del av det jag hittade under min senaste runda på rakuten. Det fordras en del integritet och personlighet för att gå omkring i kläder i den här stilen, och är absolut ingenting för sådana som skedmatats med mode och bara vill vara en i flocken som alla andra.


Cheswick Stripe Jacket och Vest

Avirex Cargo Pants

FreeWheelers Late 1800s Promontory Coat

FreeWheelers Late 1800s Promontory Overalls  Style Work Pants

Indian MC Jacket

FreeWheelers Trackwalker 1900-1920 Original Express Stripe Pants

OC Style Indigo Jacket

FreeWheelers Late 1800s Yellowstone Hunting Coat

John Bull Canvas Pants

FreeWheelers 1,930s Stripe Chambray Neal Cassady Rail Road  Shirt - Undrar vad Neal i boken "På drift" sagt om att få en skjorta uppkallad efter sig?

Cushman Jacket

FreeWheelers Longshoreman Pants

OC Style Charcoal Jacket

Nigel Cabourn Olive Chittagong-Jacket

FreeWheelers Casquette Cassady Indigo Wabash Stripe Cap

John Bull Cargo Pants

FreeWheelers Cocoa Henley

1 kommentar:

  1. Anonym10/6/12

    Grymt läckra plagg, varför tar ingen in dom till Sverige?

    SvaraRadera