2013/04/17

Så var det det där med sandaler - Inte helt lätt...

Sandaler är inte helt lätt att få ihop med en klädsel så att det ser snyggt och stilrent ut, eller att det ser bra och ledigt ut ihop med jeans, chinos, khaki, etc. Det gäller att det passar ihop, samt ser komfortabelt och ledigt ut.

När jag pratar om sandaler så menar jag sandaler i skinn med flätat eller uppbrutet tåparti och hälkappa, med andra ord sandaler som ibland går under benämningen gubbsandaler. Dom bör helst vara lätta, luftiga och lediga, och tåla att gå långt i. Sportsandaler, flipflops eller plastvarianter är ej av intresse.

Efter litet sökning på nätet så har jag upptäckt att de i den engelskspråkiga världen går under benämningen fisherman sandals, och att det finns ett hyfsat utbud från flera olika kända tillverkare. Jag har plockat ut litet bilder på tänkbara kandidater, som har de egenskaper och det utseende jag är ute efter. Några finns att köpa i Sverige, medan andra bara går att köpa på nätet. Gör en sökning på namnet & modellen om du vill hitta återförsäljare.

Mer bilder och modeller hittar du här.

Bilden ovan till vänster är på Bostonian Doddi Fisherman Sandal

Johnston and Murphy Golson Fisherman Sandal
Clark's Jensen Fisherman Sandal
Cole Haan Macao Fisherman Sandal
Pikolinos Tarifa Fisherman Sandal
Drew Springfield Sandal
Hush Puppies Fisherman Sandal
Panama Jack Fletcher Sandal
Timberland Altamont Fisherman Sandal
Josef Seibel Camden Fisherman

5 kommentarer:

  1. AMLB3/5/13

    Måste slå ett slag för Menorkinska Abarcas http://veranoshoes.com/classic-black-abarcas-menorquinas/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentaren AMLB.
      Jag vet vad AMLB står för...

      Radera
  2. Anonym22/7/13

    Jag kan tipsa om denna modellen från svenska Kavat:
    http://www.kavat.com/art-lasse-10631-39-ljusbrun/1087-0

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra tips, jag visste inte att Kavat gjorde sandaler.

      Radera
  3. Var kan jag köpa Clark's Jensen Fisherman Sandal ? Jag bor i Stockholm .

    SvaraRadera